Ripping spritesheets

28 Nov

Voor een projectje waaraan ik werk had ik behoefte aan enkele prototype sprites, als ik iemand aan het werk moest zetten om even iets uit de mouw te schudden zou dit teveel tijd in beslag nemen.

Daarom dacht ik waarom niet even Mame opstarten, enkele minuten het spel spelen en als videostream bewaren waarna je de sprites uit de stream kan knippen.

Op het eerste zicht lijkt dit makkelijk maar je hebt wel een aantal tools nodig en toch aardig wat geduld.

Als spel koos ik voor pengo, de gfx zijn wel cute en het had net de 4 bewegingen die ik zocht in het prototype.

Mame  (U weet wel de universele arcade kast emulator met 1001 originele games) kan je via MameUI32 (Hier te vinden) draaien op je Windows machine, voor andere platformen bestaan er ook versies, via google vind je er wel een paar.

Daarna het spel selecteren in MameUI, in het file menu kan je ‘Play en Record uncompressed AVI’ om het spel te spelen en te laten opnemen.

Deze AVI importeerde ik in ULEAD DVD Movie factory, in Movie Factory kan je frame by frame door de video gaan en foto’s nemen van een frame. Zie wel dat het output formaat in bmp staat.

Deze AVI importeerde ik in ULEAD DVD Movie factory, in Movie Factory kan je frame by frame door de video gaan en foto’s nemen van een frame. Zie wel dat het output formaat in bmp staat.Deze bmp kan je dan op zijn beurt importeren in Corel Paint Shop Pro of  andere tools zoals Photoshop of GIMP.

In Paint Shop  kan je dan de gfx uitknippen/roteren/bewerken en de transparency zetten.

Het resultaat zie je hierboven.

Let op de pengo graphics zijn eigendom van Sega en kan je niet zomaar gebruiken in een eigen spel  zonder toestemming .

Leave a Reply

